68 éves Jim Jarmusch!
Ezt is szeretni fogod
Vissza a galériához
1/11
Jarmusch minden szempontból pont olyan menő, mint a karakterei. Íme néhány érdekes tény a független filmes rendezőről, aki szokatlan, nem éppen a mainstreambe tartozó filmjeiről ismert. Gyere és csekkold ezt a lenyűgöző 68 évet! (GettyImages)
A gumivárosból
2/11
Akron, az iparváros, ahonnan származik, nagyon unalmas volt. Mindenhol csak gumi és gumi. Az édesapja a Goodrich-nek, a nagybátyja a Goodyearnek dolgozott, a szomszédja pedig a General Tire-nek. Az autók, a rock’n’roll és hébe-hóba a filmek szakították ki a napi monotonitásból. Jarmusch tudta, le kell lépnie, ha nem akar egy újabb akroni „gumipasi” lenni. Végül felfedezte, hogyan csináljon filmeket, filmeket autókkal és rock’n’rollal, és talált magának egy új életet. (GettyImages)
New York, New York
3/11
A suliban diszlexiás volt, mindenki azt gondolta, hogy hülye, mert összekuszálta a betűket. De kiderült, hogy okos, és végül könnyen átment minden vizsgán. Jarmusch a New York-i Columbia Egyetemre járt. New York élettel teli és pezsgő város volt, és a lehető legmesszebb volt Akrontól. A hetvenes évek közepén járunk, az amerikai punk éppen hogy virágzásnak indul, és Jarmusch egy sor zenésszel, költővel, színésszel és előadóművésszel bandázott. (GettyImages)
9/11 megálljt parancsolt
4/11
Azt nyilatkozta, szeptember 11. után alkotói válságon ment keresztül. „New Yorkban mindenki lelassult kicsit és mindenki kikészült, beleértve engem is. Közel egy hónapig a saját házamba se tudtam bemenni igazolvány nélkül. Nem tudtam elhagyni a lakást az arcomra csavart kendő nélkül, olyan erős volt a bűz. A Boweryt használták a törmelékkel megrakott teherautók, és érezni lehetett a halál közelségét. Durva volt. Mindent átjárt...” (GettyImages)
Egyedülálló figura
5/11
Csak egyszer szereti megnézni a filmjeit, akkor is beül a fizető közönséggel együtt, akik nem tudják, hogy ő is ott van. Utána nem akarja soha többet látni őket. Nem engedi, hogy szinkronizálják a filmjeit a külföldi mozipiacokra. Többnyire felirattal mennek más országokban. (GettyImages)
Abszurd, de csodálatos filmek
6/11
Filmjeinek gyakran nincs egyértelmű eleje és vége, és nem túl sok a sztori a kettő között. A kamera olyan lassan mozog, hogy a jelenetek állóképeknek tűnnek. Akcióra pedig csak egy dialógusfoszlányon keresztül számíthatsz. Ragaszkodik hozzá, hogy popsztárokat szerepeltessen, és a karakterei olyan zavarba ejtően menők, hogy kedved lenne felpofozni őket. A sztorijai pedig, már ha hívhatjuk annak őket, annyira abszurdak, hogy már hihetetlenek. A filmjei így is csodálatosak. (Samuel Goldwyn Company)
Filmek talányokkal
7/11
Ami viccessé és emberivé teszi a filmjeit, az az, hogy tele vannak talányokkal – a Mystery Trainben például a rock’n’roll-megszállott, japán főhős annyira el van foglalva a hajával, hogy elfelejt mosolyogni, míg a Kávé és cigarettában Tom Waits és Iggy Pop egykedvűen ül egymással szemben, és próbálják felülmúlni egymást menőségben, de mindenki tudja, hogy ki vannak borulva, amiért nem az ő zenéjük szól a zenegépből. (Metro-Goldwyn-Maye Studios Inc.)
Újra úton...
8/11
Karakterei gyakran vándorok és kóborlók. Soha nem mondanák, de ezek olyan emberek, akik nem tudják, hol van az otthonuk. Filmjei a létezésről szóló road movie-k, akár vezetnek (Éjszaka a Földön, Florida, a paradicsom), akár lovagolnak (Halott ember), akár futnak és úsznak a szabadság felé (Törvénytől sújtva). (Fine Line Features)
Hol van a mondanivaló?
9/11
Jarmusch-t egyszer megkérdezték, mi filmjeinek az üzenete, és így felelt: „Nincs egy rohadt üzenetünk.” Ami igaz is. De vannak visszatérő témái. A filmjei a kommunikációról vagy épp a nem működő kommunikációról szólnak. Emberekről, akik szeretik egymást (vagy szeretni fogják), mégsem tudnak egymással szót érteni. Gyakran a külföldiek könnyebben értenek szót egymással, mint az amerikaiak, a nyelvi korlát ellenére is. (GettyImages)
És honnan jön a zene?
10/11
Olyan barátok írtak zenét a filmjeihez, mint Waits, Iggy Pop, John Lurie, a Wu-Tang Clan és Neil Young (akiről Jarmusch filmet is csinált). Jarmusch szerint úgy veszi rá a haverjait, hogy dolgozzanak vele, gyakorlatilag a semmiért,, hogy elültet egy gondolatot a fejükben, és aztán ír egy olyan forgatókönyvet nekik, amit nem tudnak visszautasítani. (GettyImages)
Egy nem amerikai amerikai
11/11
Amerikai karakterei tipikus amerikaiak – rock’n’roll-őrültek belőtt séróval és hegyes orrú csizmában, akik új vidékek után kutatnak. De Jarmusch a legkevésbé amerikai az amerikai filmesek közül. Filmjeiben különböző nyelvek váltakoznak (az Éjszaka a Földönben például öt), és szeret különböző kultúrákat vegyíteni. (GettyImages)
1/11
Jarmusch minden szempontból pont olyan menő, mint a karakterei. Íme néhány érdekes tény a független filmes rendezőről, aki szokatlan, nem éppen a mainstreambe tartozó filmjeiről ismert. Gyere és csekkold ezt a lenyűgöző 68 évet! (GettyImages)
A gumivárosból
2/11
Akron, az iparváros, ahonnan származik, nagyon unalmas volt. Mindenhol csak gumi és gumi. Az édesapja a Goodrich-nek, a nagybátyja a Goodyearnek dolgozott, a szomszédja pedig a General Tire-nek. Az autók, a rock’n’roll és hébe-hóba a filmek szakították ki a napi monotonitásból. Jarmusch tudta, le kell lépnie, ha nem akar egy újabb akroni „gumipasi” lenni. Végül felfedezte, hogyan csináljon filmeket, filmeket autókkal és rock’n’rollal, és talált magának egy új életet. (GettyImages)
New York, New York
3/11
A suliban diszlexiás volt, mindenki azt gondolta, hogy hülye, mert összekuszálta a betűket. De kiderült, hogy okos, és végül könnyen átment minden vizsgán. Jarmusch a New York-i Columbia Egyetemre járt. New York élettel teli és pezsgő város volt, és a lehető legmesszebb volt Akrontól. A hetvenes évek közepén járunk, az amerikai punk éppen hogy virágzásnak indul, és Jarmusch egy sor zenésszel, költővel, színésszel és előadóművésszel bandázott. (GettyImages)
9/11 megálljt parancsolt
4/11
Azt nyilatkozta, szeptember 11. után alkotói válságon ment keresztül. „New Yorkban mindenki lelassult kicsit és mindenki kikészült, beleértve engem is. Közel egy hónapig a saját házamba se tudtam bemenni igazolvány nélkül. Nem tudtam elhagyni a lakást az arcomra csavart kendő nélkül, olyan erős volt a bűz. A Boweryt használták a törmelékkel megrakott teherautók, és érezni lehetett a halál közelségét. Durva volt. Mindent átjárt...” (GettyImages)
Egyedülálló figura
5/11
Csak egyszer szereti megnézni a filmjeit, akkor is beül a fizető közönséggel együtt, akik nem tudják, hogy ő is ott van. Utána nem akarja soha többet látni őket. Nem engedi, hogy szinkronizálják a filmjeit a külföldi mozipiacokra. Többnyire felirattal mennek más országokban. (GettyImages)
Abszurd, de csodálatos filmek
6/11
Filmjeinek gyakran nincs egyértelmű eleje és vége, és nem túl sok a sztori a kettő között. A kamera olyan lassan mozog, hogy a jelenetek állóképeknek tűnnek. Akcióra pedig csak egy dialógusfoszlányon keresztül számíthatsz. Ragaszkodik hozzá, hogy popsztárokat szerepeltessen, és a karakterei olyan zavarba ejtően menők, hogy kedved lenne felpofozni őket. A sztorijai pedig, már ha hívhatjuk annak őket, annyira abszurdak, hogy már hihetetlenek. A filmjei így is csodálatosak. (Samuel Goldwyn Company)
Filmek talányokkal
7/11
Ami viccessé és emberivé teszi a filmjeit, az az, hogy tele vannak talányokkal – a Mystery Trainben például a rock’n’roll-megszállott, japán főhős annyira el van foglalva a hajával, hogy elfelejt mosolyogni, míg a Kávé és cigarettában Tom Waits és Iggy Pop egykedvűen ül egymással szemben, és próbálják felülmúlni egymást menőségben, de mindenki tudja, hogy ki vannak borulva, amiért nem az ő zenéjük szól a zenegépből. (Metro-Goldwyn-Maye Studios Inc.)
Újra úton...
8/11
Karakterei gyakran vándorok és kóborlók. Soha nem mondanák, de ezek olyan emberek, akik nem tudják, hol van az otthonuk. Filmjei a létezésről szóló road movie-k, akár vezetnek (Éjszaka a Földön, Florida, a paradicsom), akár lovagolnak (Halott ember), akár futnak és úsznak a szabadság felé (Törvénytől sújtva). (Fine Line Features)
Hol van a mondanivaló?
9/11
Jarmusch-t egyszer megkérdezték, mi filmjeinek az üzenete, és így felelt: „Nincs egy rohadt üzenetünk.” Ami igaz is. De vannak visszatérő témái. A filmjei a kommunikációról vagy épp a nem működő kommunikációról szólnak. Emberekről, akik szeretik egymást (vagy szeretni fogják), mégsem tudnak egymással szót érteni. Gyakran a külföldiek könnyebben értenek szót egymással, mint az amerikaiak, a nyelvi korlát ellenére is. (GettyImages)
És honnan jön a zene?
10/11
Olyan barátok írtak zenét a filmjeihez, mint Waits, Iggy Pop, John Lurie, a Wu-Tang Clan és Neil Young (akiről Jarmusch filmet is csinált). Jarmusch szerint úgy veszi rá a haverjait, hogy dolgozzanak vele, gyakorlatilag a semmiért,, hogy elültet egy gondolatot a fejükben, és aztán ír egy olyan forgatókönyvet nekik, amit nem tudnak visszautasítani. (GettyImages)
Egy nem amerikai amerikai
11/11
Amerikai karakterei tipikus amerikaiak – rock’n’roll-őrültek belőtt séróval és hegyes orrú csizmában, akik új vidékek után kutatnak. De Jarmusch a legkevésbé amerikai az amerikai filmesek közül. Filmjeiben különböző nyelvek váltakoznak (az Éjszaka a Földönben például öt), és szeret különböző kultúrákat vegyíteni. (GettyImages)
Ezt is szeretni fogod
Vissza a galériához