Láss a füleddel!

axn-spielberg-article-1600x900

Mindannyian tudjuk, hogy Steven Spielberg rendkívüli filmes, de nehéz lenne összeszedni mindent, amitől olyan kivételes. Természetesen a zseniális filmes munkái mindent magukban foglalnak a színészekkel való viszonytól egészen a történetmesélés szerkezetéig, de egy új videóesszé kielemzi a Spielberg-arzenál egyik technikai eszközét - a tökéletes hangzástervezést. Valójában a nagyszerű rendezőnek nincs is másra szüksége, mint a tökéletesen kidolgozott hanghatásra. A 2005-ös München tökéletes példa erre.

 (Universal Pictures)

Evan Puschak (vagyis a The Nerdwriter nevű YouTube csatorna megalkotója) egyik új videóesszéje a YouTube-on megmutatja, hogyan lehet a hangot úgy manipulálni, hogy az megváltoztassa azt, ahogy a nézők látnak egy jelenetet - ez pedig jól mutatja Spielberg filmbeli hangzással kapcsolatos tudását.

Avner Kaufman (Eric Bana) és csapata Párizsban vannak, míg egy telefonba épített bomba segítségével előkészítenek egy merényletet egy férfi ellen a saját otthonában. Érdekes módon nincs zene ebben a jelenetben és nagyon kevés a dialógus is; ehelyett Spielberg és Ben Burtt - aki a film hangzásának megtervezéséért és kialakításáért felel, és legismertebb munkája a Star Wars - hangeffekteket használ, hogy feszültséget keltsen.

Lehet, hogy a kamera épp egy forgalmas utcát mutat, de az, hogy egy autó hangja hangsúlyosabb szerepet kap, mint bármi más, azt mutatja a közönségnek, hogy az autóra kell fókuszálniuk. Amint Kaufman terve akadályba ütközik, a hangeffektekben történő változás érzékelteti a feszültséget, vagyis Spielberg láthatóan és hallhatóan is jelzi, hogy valami nem stimmel.

Az esszé megmutatja, hogy amikor a célszemély lánya visszamegy a lakásba a merénylők tudta nélkül, milyen jól használtak bizonyos hangokat - a tárcsás telefontól a lány lépteiig -, amik már önmagukban képesek elmesélni, mi történik, vizuális megjelenítés nélkül:

Az igazán hihetetlen dolog ezzel a jelenettel kapcsolatban az, ahogy Burtt és Spielberg nem a fokozatosan erősödő zajjal növelik a feszültséget, hanem azzal, hogy fokozatosan elvesznek elemeket. Amint a lány felér, már egyetlen hangeffektus is elég a veszély jelzésére” – magyarázza Puschak a videóban.

Ha szeretnél többet megtudni Spielberg filmkészítés során használt egyik eszközéről, ami eddig esetleg nem volt világos, vagy csak lenyűgöz, milyen tökéletes történetmesélő a rendező, nézd meg ezt a videót:

 

Photo Credit for Thumbnail Picture: Jo Davidson/ SHM/ REX/ Shutterstock