Minden, ami balul sülhet el az űrben a filmek szerint
1/19
Rengeteg film játszódik messzi galaxisokban, de a készítők a felfedezések mögött sohasem tévesztik szem elől azt, ami az űrt olyan vonzóvá és veszélyessé teszi. A veszélyek széles skálán mozognak: az Apollo-13 fedélzetén bekövetkezett, a valóságban is megtörtént meghibásodástól egészen az űrállomásnak csapódó űrszemétig, ami történetesen az AXN-en augusztus 29-én, vasárnap este 21:00-kor játszott filmünk, a Gravitáció alapsztorija. Lássuk, mi minden fenyeget még odakint! (Warner Bros.)
Meghibásodott berendezés
2/19
A csillagokig vezető filmbeli utazásokon a legszokványosabb nehézség a meghibásodott berendezés, ami végtére is számos űrexpedíció sikerét fenyegette már. Az Apollo-11 holdraszállása hozzájárult a Martin Caidin-féle regény filmes feldolgozásának sikeréhez, de az Apollo-13 sikertelen küldetésének – a felrobbant oxigéntartályával – jutott az a megtiszteltetés, hogy Ron Howard megfilmesítette, a kilenc Oscar-jelölés pedig csak a ráadás volt. (Universal Pictures)
Meghibásodott berendezés
3/19
A való életben is létező amerikai űrtábor inspirálta az 1986-os SpaceCamp című könnyed sci-fit, Kelly Prestonnal, Lea Thompsonnal és Joaquin Phoenixszel, valamint néhány meghibásodott oxigéntartállyal és egy elromlott robottal a főszerepben, ami felküldi őket az űrbe. És amikor már akadályozó tényezőként működik – Sebastián Cordero Az Európa-rejtély című filmje motorhibára épül, ami megakadályozza, hogy a legénység visszatérjen, illetve a Jupiter holdján talált élet nyomaira. (Magnolia Releasing
Űrszemét
4/19
A selejtes berendezés és a vállalati machináció mellett az űrszemét jelenti az űrfelfedezőkre leselkedő legvalósabb veszélyt. Ma már műholdak ezrei keringenek a Föld körül, és erózió, szétesés vagy ütközés következtében ezek mind elhagynak kisebb-nagyobb darabokat, amik viszont megrongálhatnak más műholdakat. Legtöbb esetben a jó öreg űrszemét okozott felfordulást a Deep Impact-ben és az Armageddon-ban. (Paramount Pictures)
Űrszemét
5/19
A zuhanó mesterséges tárgyak például az emberi hibák és fejlődés témakörére helyezik a hangsúlyt Alfonso Cuarón valóságra épülő űrfelfedezős filmjében, a Gravitációban. Az a tény, hogy az események sorozatát, ami miatt Sandra Bullock az űrben sodródik – egy probléma, amit a rendező egyedi felvételei tökéletesen elkapnak –, az indítja el, hogy egy orosz rakéta becsapódik egy régi műholdba, már csak a ráadás azoknak, akik az utalásokat keresik. (Warner Bros.)
Űrszemét
6/19
Aszteroidamezőn sikló űrhajó, miközben az utazók lefagyasztva alusszák álmukat – ez az alapsztorija a 2016-os Utazóknak. Az űrszemét meghibásodást okoz, ami idejekorán felébreszti Jim Presont (Chriss Pratt) a hibernálásból, de a karakter saját önzősége az, ami Aurora (Jennifer Lawrence) számára is összekuszálja a dolgokat. Időnként az űrbeli pokol más embereknek köszönhető. (Columbia Pictures)
Vállalati machináció
7/19
Azért mert az űrben dolgozol, az ettől még egy munka. És az egyik legrosszabb dolog, ami történhet, mintha Ridley Scott epikus filmje, A nyolcadik utas: a Halál sötét valósággá válna – egy olyan űrmozi, ahol ugyanannyi az esélye annak, hogy a főnök nyírat ki, mint hogy valamiféle földönkívüli fenyegető veszedelem tesz el láb alól. (Twentieth Century Fox)
Idegenek támadása
8/19
Az első szifiliszes eseteket egészen az 1490-es évek közepéig nem tartották nyilván Európában, ami ahhoz a népszerű elmélethez vezetett, hogy a kór az amerikaiaktól érkezett baktérium formájában, és gyorsan a nemi úton terjedő változattá fejlődött. Így úgy tűnik, hogy az invázió imperialista félelmekre reflektál, kezdve A világok harca nyilvánvaló példájával, tehát az űr maga az új telepesek hátborzongató félelmeit táplálja. (Paramount Pictures)
Idegenek támadása
9/19
A nyolcadik utas: a Halál, a műfaj meghatározója még egy olyan szörnyet is bevetett, ami az emberi reprodukció és anatómia groteszk paródiájaként jelent meg: a pénisz-fejű alien, a telepesek és gyarmatosítók megszállottságának mesterműve, ami levadássza a Nostromo legénységét. (Twentieth Century Fox)
Idegenek támadása
10/19
De a rejtett földönkívüli veszély a viszonylag nagy költségvetésű Élettől egészen a fennkölt címet viselő Inseminoid-ig is terjedhet, amik kevésbé bonyolítják túl a dolgot: egy spóra vagy mintapéldány, ami villámgyorsan nyálkás, expedíciógyilkos ragadozóvá változik, és átveszi az emberi legénységtől a tápláléklánc csúcsa státuszt. (Columbia Pictures)
Lázadás az űrben
11/19
Az 1965-ös Mutiny In Outer Space-ben az X-7 Űrállomás legénysége a saját parancsnoka ellen fordul, akinek a rövid ideig tartó „űrmámora” elég rosszul időzítve épp egy idegen gomba érkezésével esik egy időbe, ami átveszi az irányítást az állomáson, miközben próbál eljutni a Földre. (Allied Artists Pictures)
Lázadás az űrben
12/19
A Silent Running-ben Bruce Dern kinyírja a társait, és átveszi az irányítást az űrhajó, a Valley Forge felett, miután megtagadja a parancsot, hogy megsemmisítse az értékes rakományt: a Föld utolsó erdeinek a maradványait. (Universal Pictures)
Mesterséges intelligencia
13/19
A mesterséges intelligenciáknak kellene a tökéletes űrhajós társnak lenniük. És ennek ellenére, ahogy a sci-fi műfajból már tudjuk, ők tudnak a legrosszabbak lenni. Néha túlságosan okosnak hiszik magukat. Természetesen ott van nekünk HAL 9000 a 2001 - Űrodüsszeiából, aki érzelmekre képes gyilkossá vált, könyörtelen, mindent látó szeme az ember teremtette veszélyek örök jelképe lett. (MGM)
Mesterséges intelligencia
14/19
A WALL-E-ben egy hajó ad otthont az emberiség utolsó maradványainak, amit egy vállalati mesterséges intelligencia irányít, aki még a kapitány helyét is átveszi, ami totális lázadáshoz vezet. (Walt Disney Studios)
Bekattanás az űrben
15/19
A filmbeli tudósok azonban már évtizedek óta szenvednek stressztől a bolygóközi utazásokon, jóllehet ennek gyakran nem sok köze van a valósághoz. Az 1979-es A fekete lyuk az őrült Dr. Reinhardt történetét meséli el, aki csak azt akarta látni, mi van a fekete lyuk másik oldalán. (Buena Vista Distribution Company)
Bekattanás az űrben
16/19
A jól megszokott szerepeihez híven Brad Dourif, az elmeháborodott tudós az Alien 4.: Feltámad a halálban az alien megszállottja lesz, még segít is az átkozott izének szaporodni az űrállomás fedélzetén. (Twentieth Century Fox)
Bekattanás az űrben
17/19
Ott van a 2009-es Pandorum – ami egy kitalált elmezavarfajta után kapta a nevét, ami egyenként vadássza le a hajó legénységét, beleértve Dennis Quaidet és Ben Fostert. (Overture Films)
Bekattanás az űrben
18/19
Az űrelmebaj amúgy nem mindig gyógyíthatatlan vagy nem feltétlenül elmebaj; William Eubank Szeretetjében az asztronauta Lee Miller (Gunner Wright) őrjítő magánnyal küzd, ami extrém tetoválás-mániához vezet, mielőtt egyedülálló felfedezést tesz. (Gravitas)
Kitérő a természetfelettibe
19/19
Elszigeteltség az űrben, az abban rejlő leírhatatlan rejtélyekkel kombinálva – teljesen természetes közeg arra, hogy a természetfölöttivel találkozzunk. Olykor ezek a találkozások ártalmatlanok, mint például a Csillagok közöttben, de többnyire inkább rájátszanak az ismeretlentől, az elszigeteltségtől és a sötéttől való félelemre, hogy igazi paranormális terrort hozzanak össze – akárcsak Andrej Tarkovszkij Solarisában. (Paramount Pictures)
1/19
Rengeteg film játszódik messzi galaxisokban, de a készítők a felfedezések mögött sohasem tévesztik szem elől azt, ami az űrt olyan vonzóvá és veszélyessé teszi. A veszélyek széles skálán mozognak: az Apollo-13 fedélzetén bekövetkezett, a valóságban is megtörtént meghibásodástól egészen az űrállomásnak csapódó űrszemétig, ami történetesen az AXN-en augusztus 29-én, vasárnap este 21:00-kor játszott filmünk, a Gravitáció alapsztorija. Lássuk, mi minden fenyeget még odakint! (Warner Bros.)
Meghibásodott berendezés
2/19
A csillagokig vezető filmbeli utazásokon a legszokványosabb nehézség a meghibásodott berendezés, ami végtére is számos űrexpedíció sikerét fenyegette már. Az Apollo-11 holdraszállása hozzájárult a Martin Caidin-féle regény filmes feldolgozásának sikeréhez, de az Apollo-13 sikertelen küldetésének – a felrobbant oxigéntartályával – jutott az a megtiszteltetés, hogy Ron Howard megfilmesítette, a kilenc Oscar-jelölés pedig csak a ráadás volt. (Universal Pictures)
Meghibásodott berendezés
3/19
A való életben is létező amerikai űrtábor inspirálta az 1986-os SpaceCamp című könnyed sci-fit, Kelly Prestonnal, Lea Thompsonnal és Joaquin Phoenixszel, valamint néhány meghibásodott oxigéntartállyal és egy elromlott robottal a főszerepben, ami felküldi őket az űrbe. És amikor már akadályozó tényezőként működik – Sebastián Cordero Az Európa-rejtély című filmje motorhibára épül, ami megakadályozza, hogy a legénység visszatérjen, illetve a Jupiter holdján talált élet nyomaira. (Magnolia Releasing
Űrszemét
4/19
A selejtes berendezés és a vállalati machináció mellett az űrszemét jelenti az űrfelfedezőkre leselkedő legvalósabb veszélyt. Ma már műholdak ezrei keringenek a Föld körül, és erózió, szétesés vagy ütközés következtében ezek mind elhagynak kisebb-nagyobb darabokat, amik viszont megrongálhatnak más műholdakat. Legtöbb esetben a jó öreg űrszemét okozott felfordulást a Deep Impact-ben és az Armageddon-ban. (Paramount Pictures)
Űrszemét
5/19
A zuhanó mesterséges tárgyak például az emberi hibák és fejlődés témakörére helyezik a hangsúlyt Alfonso Cuarón valóságra épülő űrfelfedezős filmjében, a Gravitációban. Az a tény, hogy az események sorozatát, ami miatt Sandra Bullock az űrben sodródik – egy probléma, amit a rendező egyedi felvételei tökéletesen elkapnak –, az indítja el, hogy egy orosz rakéta becsapódik egy régi műholdba, már csak a ráadás azoknak, akik az utalásokat keresik. (Warner Bros.)
Űrszemét
6/19
Aszteroidamezőn sikló űrhajó, miközben az utazók lefagyasztva alusszák álmukat – ez az alapsztorija a 2016-os Utazóknak. Az űrszemét meghibásodást okoz, ami idejekorán felébreszti Jim Presont (Chriss Pratt) a hibernálásból, de a karakter saját önzősége az, ami Aurora (Jennifer Lawrence) számára is összekuszálja a dolgokat. Időnként az űrbeli pokol más embereknek köszönhető. (Columbia Pictures)
Vállalati machináció
7/19
Azért mert az űrben dolgozol, az ettől még egy munka. És az egyik legrosszabb dolog, ami történhet, mintha Ridley Scott epikus filmje, A nyolcadik utas: a Halál sötét valósággá válna – egy olyan űrmozi, ahol ugyanannyi az esélye annak, hogy a főnök nyírat ki, mint hogy valamiféle földönkívüli fenyegető veszedelem tesz el láb alól. (Twentieth Century Fox)
Idegenek támadása
8/19
Az első szifiliszes eseteket egészen az 1490-es évek közepéig nem tartották nyilván Európában, ami ahhoz a népszerű elmélethez vezetett, hogy a kór az amerikaiaktól érkezett baktérium formájában, és gyorsan a nemi úton terjedő változattá fejlődött. Így úgy tűnik, hogy az invázió imperialista félelmekre reflektál, kezdve A világok harca nyilvánvaló példájával, tehát az űr maga az új telepesek hátborzongató félelmeit táplálja. (Paramount Pictures)
Idegenek támadása
9/19
A nyolcadik utas: a Halál, a műfaj meghatározója még egy olyan szörnyet is bevetett, ami az emberi reprodukció és anatómia groteszk paródiájaként jelent meg: a pénisz-fejű alien, a telepesek és gyarmatosítók megszállottságának mesterműve, ami levadássza a Nostromo legénységét. (Twentieth Century Fox)
Idegenek támadása
10/19
De a rejtett földönkívüli veszély a viszonylag nagy költségvetésű Élettől egészen a fennkölt címet viselő Inseminoid-ig is terjedhet, amik kevésbé bonyolítják túl a dolgot: egy spóra vagy mintapéldány, ami villámgyorsan nyálkás, expedíciógyilkos ragadozóvá változik, és átveszi az emberi legénységtől a tápláléklánc csúcsa státuszt. (Columbia Pictures)
Lázadás az űrben
11/19
Az 1965-ös Mutiny In Outer Space-ben az X-7 Űrállomás legénysége a saját parancsnoka ellen fordul, akinek a rövid ideig tartó „űrmámora” elég rosszul időzítve épp egy idegen gomba érkezésével esik egy időbe, ami átveszi az irányítást az állomáson, miközben próbál eljutni a Földre. (Allied Artists Pictures)
Lázadás az űrben
12/19
A Silent Running-ben Bruce Dern kinyírja a társait, és átveszi az irányítást az űrhajó, a Valley Forge felett, miután megtagadja a parancsot, hogy megsemmisítse az értékes rakományt: a Föld utolsó erdeinek a maradványait. (Universal Pictures)
Mesterséges intelligencia
13/19
A mesterséges intelligenciáknak kellene a tökéletes űrhajós társnak lenniük. És ennek ellenére, ahogy a sci-fi műfajból már tudjuk, ők tudnak a legrosszabbak lenni. Néha túlságosan okosnak hiszik magukat. Természetesen ott van nekünk HAL 9000 a 2001 - Űrodüsszeiából, aki érzelmekre képes gyilkossá vált, könyörtelen, mindent látó szeme az ember teremtette veszélyek örök jelképe lett. (MGM)
Mesterséges intelligencia
14/19
A WALL-E-ben egy hajó ad otthont az emberiség utolsó maradványainak, amit egy vállalati mesterséges intelligencia irányít, aki még a kapitány helyét is átveszi, ami totális lázadáshoz vezet. (Walt Disney Studios)
Bekattanás az űrben
15/19
A filmbeli tudósok azonban már évtizedek óta szenvednek stressztől a bolygóközi utazásokon, jóllehet ennek gyakran nem sok köze van a valósághoz. Az 1979-es A fekete lyuk az őrült Dr. Reinhardt történetét meséli el, aki csak azt akarta látni, mi van a fekete lyuk másik oldalán. (Buena Vista Distribution Company)
Bekattanás az űrben
16/19
A jól megszokott szerepeihez híven Brad Dourif, az elmeháborodott tudós az Alien 4.: Feltámad a halálban az alien megszállottja lesz, még segít is az átkozott izének szaporodni az űrállomás fedélzetén. (Twentieth Century Fox)
Bekattanás az űrben
17/19
Ott van a 2009-es Pandorum – ami egy kitalált elmezavarfajta után kapta a nevét, ami egyenként vadássza le a hajó legénységét, beleértve Dennis Quaidet és Ben Fostert. (Overture Films)
Bekattanás az űrben
18/19
Az űrelmebaj amúgy nem mindig gyógyíthatatlan vagy nem feltétlenül elmebaj; William Eubank Szeretetjében az asztronauta Lee Miller (Gunner Wright) őrjítő magánnyal küzd, ami extrém tetoválás-mániához vezet, mielőtt egyedülálló felfedezést tesz. (Gravitas)
Kitérő a természetfelettibe
19/19
Elszigeteltség az űrben, az abban rejlő leírhatatlan rejtélyekkel kombinálva – teljesen természetes közeg arra, hogy a természetfölöttivel találkozzunk. Olykor ezek a találkozások ártalmatlanok, mint például a Csillagok közöttben, de többnyire inkább rájátszanak az ismeretlentől, az elszigeteltségtől és a sötéttől való félelemre, hogy igazi paranormális terrort hozzanak össze – akárcsak Andrej Tarkovszkij Solarisában. (Paramount Pictures)