Így diktálja a divatot a Szárnyas fejvadász
1/20
Az eredeti Szárnyas fejvadász lassan 40 éve tartó kultuszában óriási szerepe van a látványnak és a jelmezeknek. Az eredeti mozi jelmezei- amit Michael Kaplan és Charles Knode tervezett- ötvözték a '40-es évek noir és a '80-as évek punk stílusát, ezzel egy olyan markáns stílust alkotva, ami a mai napig hatással van a divatra. De mi a helyzet a folytatással (amit július 18-án, 21:00-kor adunk)? Összegyűjtöttünk egy pár érdekességet a két film jelmezeiről. (Warner Bros/Sony Picture Entertainment)
A jövő divatja
2/20
Michael Kaplan és Charles Knode példa értékűt alkotott a jövő divatának ábrázolását tekintve. A közhelyes, űrlény típusú latex ruhák helyett Kaplan és Knode inkább a japán Harajuku divatból merített ötletet, és ezt kombinálta a klasszikus punk-pop kissé eltúlzott elemeivel. (Warner Bros.)
Szárnyas fejvadász és a divatipar
3/20
Az eredeti film nem csak a nézők számára volt vizuális élmény, hanem a modern divatra is hatással volt. Olyan nagy divatmárkák, mint Alexander McQueen és Jeremy Scott mind ötletet merítettek a film képzeletbeli 2019-es ruháiból. "A Szárnyas fejvadász az egyik olyan sci-fi, ami a legjobban inspirált" nyilatkozta Jean Paul Gaultier CNN-nek, aki maga is szokott filmekben jelmeztervezőként dolgozni. (Getty Images)
Blade Runner 2049 és a divattervezők
4/20
Úgy tűnik, a folytatásnak is sikerült hatást gyakorolni a divattervezőkre. Pierre Hardy őszi Replikáns cipő kollekciójában egyszerre használ futurisztikus formákat és merész színeket, míg Raf Simons 2018 tavaszi férfi ruha kollekciója, amit a New York Fashion Week-en mutatott be, olyan, mint egyfajta tisztelgés az esőkabátok és a replikánsok előtt a manhattani Chinatown-ban. (Sony Picture Entertainment)
Nagy kihívás
5/20
A Szárnyas fejvadász 2049 jelmeztervezője, Renee April bevallotta, hogy óriási nyomás nehezedett rá, mivel a rendező Denis Villeneuve azt kérte tőle, hogy hasonló világba repítse a nézőt, mint az első film, de kicsit szárnyallja túl azt. Az első filmben esett, és sötét volt, ebben az újban viszont esett, havazott, szennyezett a levegő, és brutálisak a körülmények. (Sony Picture Entertainment)
Rick Deckard Szárnyas fejvadász öltözéke
6/20
Ez most a Szárnyas fejvadász vagy a Dries Van Noten 2014-es őszi-téli kollekciója? Az óriási katonai stílusú kabátot, a zöldes-barnás és piros mintás ing-nyakkendő kombót elnézve Rick Deckard valószínűleg rajongója a belga divatmárkának, de ha ő nem, akkor a jelmeztervező páros Kaplan és Knode biztosan. (Warner Bros)
Időtlen Deckard
7/20
A Szárnyas fejvadász 2049-ben Deckard egy sima szürke pólóban és laza nadrágban tűnik fel. April eldobta az első filmben használt jellegzetes öltözéket. "Féltem tőle"- mondta, "de végsősoron Deckard nem változott, mert ő időtlen... valami időtlent szerettünk volna." (Sony Picture Entertainment)
K kabátja
8/20
April-nek olyan öltözékeket kellett tervezni, ami ellenáll a környezeti viszontagságoknak. Ilyen K óriás gallérú kabárja is, ami Ryan Gosling jellegzetes ruhadarabja lett: "Nem gyapjú, az túl nehéz lenne. Pamutból készült, amit lamináltunk és átfestettünk. Elnyűhetetlen. Előfordult, hogy elkészítettünk valamit, de az túl szép lett, úgyhogy elküldtük, hogy rongálják meg. Ebben filmben nincs túl sok szépség." (Warner Bros/Alcon Ent./Columbia Pictures)
Rachael bundája
9/20
Az ikonikus szürke bundában Kaplan és Charles Knode Rachaelből igazi futurisztikus dívát csináltak, egy kis '40-es évekbeli film noir beütéssel, ami aztán a többi jellegzetes ruhadarabján is visszaköszön. (Warner Bros.)
Rachael kosztümje
10/20
Replicant vagy sem, Rachael ruhatáramindig a helyén volt, különösen jellegzetes, óriás válltöméses kosztümjei. A szögletes formák az origami egyszarvúra utalnak, ami a film egyik jellegzes mitívuma. A kosztüm vonalvezetése olyan divatmárkákat is megihletett, mint az Opening Ceremony és Gareth Pugh. (Warner Bros)
Luv
11/20
A Szárnyas fejvadász 2049-ben a mű legaktívabb női szereplőjének, Luv-nak (Sylvia Hoeks) ruhái folytatják leginkább az előző rész egyszerű vonalvezetését. Luv legtöbb ruhája világos színű, és mellőz mindenféle mintát, díszítést. Ruhatárát úgy tervezte meg April, hogy mindig tudjon benne harcolni, ha úgy adódik. Sony Picture Entertainment)
Talán egy angyal?
12/20
Egy interjúban April ezt nyilatkozta Luv fehér ruháiról: “ Tisztaságot sugallnak. Mikor a világ ilyen szürke és mocskos, ő olyan, mint egy angyal.” Persze miután láttad a filmet, rájössz, hogy Luv nem egy angyal, de a ruhái mégis tükrözik azt a tökéletességet, amit a karaktere folyamatosan szeretne elérni. Amint kiderül Luv "tökéletlensége", April rögtön csempész a ruháiba szürkét, és sötétebb színeket is. (Sony Picture Entertainment)
Dr. Eldon Tyrell szemüvegkerete
13/20
A Tyrell vállalat zsenije, egyszerre testesíti meg a baljós vezetőt és egy lángelmét. Akár szereted, akár utálod, az biztos, hogy a keret nélküli szemüvege telitalálat. (Warner Bros.)
Wallace a kimonós szerzetes
14/20
Lehet, hogy Jared Leto az életben egy divatdiktátor, April szerint a filmben a replikánsok megalkotója leginkább egy kiberszerzetesnek néz ki. "50 tök egyforma kimonó-szerű szettje van. Olyan, mint Steve Jobs a jövőben." (Sony Picture Entertainment)
Pris kontra Rachel
15/20
Az eredeti filmben, Pris szakadt harisnyája, platinaszőke haja, és feketével kihúzott szeme tökéletes kontrasztot alkot Rachael letisztult ruháival. Ebben a világban nagyon kevés választási lehetőség van. És bármilyen apróságnak tűnik, a ruhaválasztás pont ezért fontos. A Pris és Rachel ruhái közötti különbség azt mutatja meg, hogyan alakítják ki a replikánsok saját stílusukat, így megmutatva egyedi ízlésüket, személyiségüket. (Warner Bros)
Pris a divatdiktátor
16/20
Jean Paul Gaultier úgy emlegeti Daryl Hannah karakterét, mint egy "új szupernő, szexi és bombasztikus". Pris jellegzetes fekete szem sminkjétpedig felhasználta a 2009-es őszi-téli Haute Couture kollekciójának bemutatóján is. Pris Jeremy Scott-ra is nagy hatással volt. A "Rampage" nevű kollekciójában a '90-es évek végén Scott olyan ruhákat akart tervezni, ami úgy néz ki, mintha szemeteszsákokból és halászhálókból készült volna.” (Warner Bros.)
Fekete sapka, pink kabát
17/20
Mariette, Daryl Hannah által alakított Pris karakterére emlékeztető utcalány pink színű műanyag és szőrme kabátját a mangák világa ihlette. Ruháival kapcsolatban mindig az az érzésed, hogy ki kéne már mosni vagy vasalni, fekete sapkája pedig a lány vad természetét tükrözi, míg ruháinak kopott színe az elveszett lehetőségekre utal. (Sony Picture Entertainment)
Ilyen ez a világ
18/20
“A túlméretezett kabátok és sapkák is ezt a kegyetlen világot mutatják be” mondja April, “ahol mindenki rejtőzködik. […] Óriási maszkokat viselnek, és magas gallérokat, hogy elfedjék arcukat. A ruhák ujja is hosszú, hogy eltakarja a kezüket. Nem is tudom, talán a mi világunk is ilyen.” A karakterek nem biztosak önmagukban, nem találják a helyüket a társadalomban. (Sony Picture Entertainment)
Sztereotípiák
19/20
Mikor először látjuk Joi-t, jellegzetes háziasszonyból épp stílusos csábítóvá változik, majd végül teljesen fekete ruhatára utal holografikus lényére. April szerint ez azért fontos, hogy észrevegyük, Ana de Armas karaktere bármi lehet, amire vágysz. Joi változó ruhái azt mutatják, hogy a nézők mennyire az előítéletek rabjai, hogy egy másik blúz mennyire más gondolatokat tud ébreszteni. (Sony Picture Entertainment)
Az esőkabát
20/20
Később Joi farmerban, fekete felsőben és egy átlátszó esőkabátban tűnik fel. Az esőkabát átláthatóságot sugall, és utal az első filmben Zhora esőkabátjára is. (Sony Picture Entertainment)
1/20
Az eredeti Szárnyas fejvadász lassan 40 éve tartó kultuszában óriási szerepe van a látványnak és a jelmezeknek. Az eredeti mozi jelmezei- amit Michael Kaplan és Charles Knode tervezett- ötvözték a '40-es évek noir és a '80-as évek punk stílusát, ezzel egy olyan markáns stílust alkotva, ami a mai napig hatással van a divatra. De mi a helyzet a folytatással (amit július 18-án, 21:00-kor adunk)? Összegyűjtöttünk egy pár érdekességet a két film jelmezeiről. (Warner Bros/Sony Picture Entertainment)
A jövő divatja
2/20
Michael Kaplan és Charles Knode példa értékűt alkotott a jövő divatának ábrázolását tekintve. A közhelyes, űrlény típusú latex ruhák helyett Kaplan és Knode inkább a japán Harajuku divatból merített ötletet, és ezt kombinálta a klasszikus punk-pop kissé eltúlzott elemeivel. (Warner Bros.)
Szárnyas fejvadász és a divatipar
3/20
Az eredeti film nem csak a nézők számára volt vizuális élmény, hanem a modern divatra is hatással volt. Olyan nagy divatmárkák, mint Alexander McQueen és Jeremy Scott mind ötletet merítettek a film képzeletbeli 2019-es ruháiból. "A Szárnyas fejvadász az egyik olyan sci-fi, ami a legjobban inspirált" nyilatkozta Jean Paul Gaultier CNN-nek, aki maga is szokott filmekben jelmeztervezőként dolgozni. (Getty Images)
Blade Runner 2049 és a divattervezők
4/20
Úgy tűnik, a folytatásnak is sikerült hatást gyakorolni a divattervezőkre. Pierre Hardy őszi Replikáns cipő kollekciójában egyszerre használ futurisztikus formákat és merész színeket, míg Raf Simons 2018 tavaszi férfi ruha kollekciója, amit a New York Fashion Week-en mutatott be, olyan, mint egyfajta tisztelgés az esőkabátok és a replikánsok előtt a manhattani Chinatown-ban. (Sony Picture Entertainment)
Nagy kihívás
5/20
A Szárnyas fejvadász 2049 jelmeztervezője, Renee April bevallotta, hogy óriási nyomás nehezedett rá, mivel a rendező Denis Villeneuve azt kérte tőle, hogy hasonló világba repítse a nézőt, mint az első film, de kicsit szárnyallja túl azt. Az első filmben esett, és sötét volt, ebben az újban viszont esett, havazott, szennyezett a levegő, és brutálisak a körülmények. (Sony Picture Entertainment)
Rick Deckard Szárnyas fejvadász öltözéke
6/20
Ez most a Szárnyas fejvadász vagy a Dries Van Noten 2014-es őszi-téli kollekciója? Az óriási katonai stílusú kabátot, a zöldes-barnás és piros mintás ing-nyakkendő kombót elnézve Rick Deckard valószínűleg rajongója a belga divatmárkának, de ha ő nem, akkor a jelmeztervező páros Kaplan és Knode biztosan. (Warner Bros)
Időtlen Deckard
7/20
A Szárnyas fejvadász 2049-ben Deckard egy sima szürke pólóban és laza nadrágban tűnik fel. April eldobta az első filmben használt jellegzetes öltözéket. "Féltem tőle"- mondta, "de végsősoron Deckard nem változott, mert ő időtlen... valami időtlent szerettünk volna." (Sony Picture Entertainment)
K kabátja
8/20
April-nek olyan öltözékeket kellett tervezni, ami ellenáll a környezeti viszontagságoknak. Ilyen K óriás gallérú kabárja is, ami Ryan Gosling jellegzetes ruhadarabja lett: "Nem gyapjú, az túl nehéz lenne. Pamutból készült, amit lamináltunk és átfestettünk. Elnyűhetetlen. Előfordult, hogy elkészítettünk valamit, de az túl szép lett, úgyhogy elküldtük, hogy rongálják meg. Ebben filmben nincs túl sok szépség." (Warner Bros/Alcon Ent./Columbia Pictures)
Rachael bundája
9/20
Az ikonikus szürke bundában Kaplan és Charles Knode Rachaelből igazi futurisztikus dívát csináltak, egy kis '40-es évekbeli film noir beütéssel, ami aztán a többi jellegzetes ruhadarabján is visszaköszön. (Warner Bros.)
Rachael kosztümje
10/20
Replicant vagy sem, Rachael ruhatáramindig a helyén volt, különösen jellegzetes, óriás válltöméses kosztümjei. A szögletes formák az origami egyszarvúra utalnak, ami a film egyik jellegzes mitívuma. A kosztüm vonalvezetése olyan divatmárkákat is megihletett, mint az Opening Ceremony és Gareth Pugh. (Warner Bros)
Luv
11/20
A Szárnyas fejvadász 2049-ben a mű legaktívabb női szereplőjének, Luv-nak (Sylvia Hoeks) ruhái folytatják leginkább az előző rész egyszerű vonalvezetését. Luv legtöbb ruhája világos színű, és mellőz mindenféle mintát, díszítést. Ruhatárát úgy tervezte meg April, hogy mindig tudjon benne harcolni, ha úgy adódik. Sony Picture Entertainment)
Talán egy angyal?
12/20
Egy interjúban April ezt nyilatkozta Luv fehér ruháiról: “ Tisztaságot sugallnak. Mikor a világ ilyen szürke és mocskos, ő olyan, mint egy angyal.” Persze miután láttad a filmet, rájössz, hogy Luv nem egy angyal, de a ruhái mégis tükrözik azt a tökéletességet, amit a karaktere folyamatosan szeretne elérni. Amint kiderül Luv "tökéletlensége", April rögtön csempész a ruháiba szürkét, és sötétebb színeket is. (Sony Picture Entertainment)
Dr. Eldon Tyrell szemüvegkerete
13/20
A Tyrell vállalat zsenije, egyszerre testesíti meg a baljós vezetőt és egy lángelmét. Akár szereted, akár utálod, az biztos, hogy a keret nélküli szemüvege telitalálat. (Warner Bros.)
Wallace a kimonós szerzetes
14/20
Lehet, hogy Jared Leto az életben egy divatdiktátor, April szerint a filmben a replikánsok megalkotója leginkább egy kiberszerzetesnek néz ki. "50 tök egyforma kimonó-szerű szettje van. Olyan, mint Steve Jobs a jövőben." (Sony Picture Entertainment)
Pris kontra Rachel
15/20
Az eredeti filmben, Pris szakadt harisnyája, platinaszőke haja, és feketével kihúzott szeme tökéletes kontrasztot alkot Rachael letisztult ruháival. Ebben a világban nagyon kevés választási lehetőség van. És bármilyen apróságnak tűnik, a ruhaválasztás pont ezért fontos. A Pris és Rachel ruhái közötti különbség azt mutatja meg, hogyan alakítják ki a replikánsok saját stílusukat, így megmutatva egyedi ízlésüket, személyiségüket. (Warner Bros)
Pris a divatdiktátor
16/20
Jean Paul Gaultier úgy emlegeti Daryl Hannah karakterét, mint egy "új szupernő, szexi és bombasztikus". Pris jellegzetes fekete szem sminkjétpedig felhasználta a 2009-es őszi-téli Haute Couture kollekciójának bemutatóján is. Pris Jeremy Scott-ra is nagy hatással volt. A "Rampage" nevű kollekciójában a '90-es évek végén Scott olyan ruhákat akart tervezni, ami úgy néz ki, mintha szemeteszsákokból és halászhálókból készült volna.” (Warner Bros.)
Fekete sapka, pink kabát
17/20
Mariette, Daryl Hannah által alakított Pris karakterére emlékeztető utcalány pink színű műanyag és szőrme kabátját a mangák világa ihlette. Ruháival kapcsolatban mindig az az érzésed, hogy ki kéne már mosni vagy vasalni, fekete sapkája pedig a lány vad természetét tükrözi, míg ruháinak kopott színe az elveszett lehetőségekre utal. (Sony Picture Entertainment)
Ilyen ez a világ
18/20
“A túlméretezett kabátok és sapkák is ezt a kegyetlen világot mutatják be” mondja April, “ahol mindenki rejtőzködik. […] Óriási maszkokat viselnek, és magas gallérokat, hogy elfedjék arcukat. A ruhák ujja is hosszú, hogy eltakarja a kezüket. Nem is tudom, talán a mi világunk is ilyen.” A karakterek nem biztosak önmagukban, nem találják a helyüket a társadalomban. (Sony Picture Entertainment)
Sztereotípiák
19/20
Mikor először látjuk Joi-t, jellegzetes háziasszonyból épp stílusos csábítóvá változik, majd végül teljesen fekete ruhatára utal holografikus lényére. April szerint ez azért fontos, hogy észrevegyük, Ana de Armas karaktere bármi lehet, amire vágysz. Joi változó ruhái azt mutatják, hogy a nézők mennyire az előítéletek rabjai, hogy egy másik blúz mennyire más gondolatokat tud ébreszteni. (Sony Picture Entertainment)
Az esőkabát
20/20
Később Joi farmerban, fekete felsőben és egy átlátszó esőkabátban tűnik fel. Az esőkabát átláthatóságot sugall, és utal az első filmben Zhora esőkabátjára is. (Sony Picture Entertainment)